تبلیغات
دانشنامه افغانستان - تطبیقات و قضاوت راجع به مکان وجای اصحاب کهف واقعی

  تطبیقات و قضاوت راجع به مکان وجای اصحاب کهف واقعی:
     ---------------------------------------------------------------
1-    در« تفسیر حسینی» و« موضح القران» و« تفسیر کبیر» دقیانوس را پادشاه روم وجوانهای مذکور راازبزرگ زادگان رومی تذکر داده در« روضة الصفا» از بلاد روم یا بابل نشان میدهد که روم قدیم ، پایتخت قیاصرهء روم واستانبول حالیه وبابل نام قدیمی (کوفه) حاضره است، بهر حال خواه روم باشد یا بابل واضح است که از افغانستان به هزار ها میل بعید و قینمیشود که اشخاص پیاده و گریزی در حالیکه وسایط نقلیه ء امروزه هم درآن عصر وجود نداشت ، در این بلاد رسیده باشند.
2-    در تفسیر حسینی و تفسیر کبیر ، مسکن جوانان را شهر « افسوس» یا« طرطوس» از مضافات « روم» وکوه« بتاخلوس» را که مغاره یا کهف « جیرم»  در آ ن  واقعست نزدیک شهر مذکو ر وانمود کرده که بازهم از شهر مدکور مسافت زیادی نداشته .
3-     در نص قرآنی تصریح شده که « چون آفتاب طلوع کند، میل کند بسوی راست وچون  غروب کند بگردد بسوی چپ وایشان در فراخی غار باشند » حالانکه در این مغاره ء قیصار نور آفتاب گاهی نمیرسد وهوای کافی ندارد.
4-     در قران کریم واضحست که سگ ایشان ، دو دست خودرا گشاده برعتبهء دروازه است  وباز سگی که با آنها همرا ه شده ، سگ شبان واز رمهء گوسفند بوده که سگ شکاری نیست وسگ این مغاره
، شکاری است وبدروازه نبوده ودر داخل مغاره است که علایم فرمایش قرآن مشهود نمیشود.
5- تعداد اصحاب کهف طوریکه از نصوص قرآنی  وتفاسیر بر میاید هفت تن وسگ هشتم آ نهاست
در این مغاره شش جسد است که اینهم منافی احکام قرآنی است .
1-    معاویه خلیفهء  بنی امیه در هنگام یکی از غزوات  به جبل اصحاب کهف رسید، خواستکه اندرون غار رود وروی آنهارا ببیند ، ابن عباس اورا به مصداق آیهء کریمه که بحضرت رسول الله صلی الله علیه وسلم  خطاب شده بود که اگر آنهارا ببینی ، میترسی ومیگریزی ، ممانعت کرد . معاویه بدید ن غار اکتفاء کرد. تاریخ نشان نمیدهد که معاویه قبل از خلافت یا در وقت خلافت خود در خراسان وافغانستان آمده باشد.
2-    از مفهوم کلمهء  کهف استنباط میشود که « کهف» غار طبیعی است. نه  مصنوعی ، غار چیچکتو
«قیصار» بدست بشر کنده شده .
3-    کسانی که شخصاء در جبل شامات رفته واصحاب کهف را زیارت کرده اندو از معاصرین ما میباشند
میگویند که غار مذکور طبیعی وهمان لوحهء فلزی هنوز بدروازهء غار نصب است ، که دروازهء غار را مسدود کرده است والبتته قوی ترین سند تاریخی ، همان لوحهء فلزی است .
9- منجم معروف «محمد بن موسی  الخوارزمی» میگوید که من: از جانب خلیفهء عباسی «  الواثق بالله»
برای تتبع احوالات اصحاب کهف ماء مور شدم وهیاء تی هم از جانب ملک روم با تعیین شد، در روم در کهفی که به کوه بتاخلوس بود ، بزیارت اصحاب کهف مشرف شدیم . در کهف داخل شده تدقیق نمودیم، اجسام مموهه بودند که به تاء ثیر واستعمال ادویهء مجففه ، محافظه شده اند].
از انجاییکه درمورد اصحاب کهف  وچگونگی حال آنان در منابع مختلف بخصوص در ( قصص القران) وغیره تفاسیر دینی معلومات مبسوطی  قید گردیده، بخاطر طویل شدن بحث از  شرح ان قصه باجزییات
خود داری مینمایم. چنانکه دانسته شد نام اصلی این زیارت تاریخی ( التی خواجهء عزیزان ) بوده که یکصد وهفت سال قبل در زمان  شخصی بنام اخند زاده عبدالرحیم قندهاری که  نایب الحکومهء میمنه
بوده قصداء بر اثر سیاست فرهنگ ستیزی ومتعصبانهء حکام وقت  وامحای ارزش تاریخی این مقبره
نام ان برگردانده شده ودر دفاتر رسمی حکومتی به این نام جعل گردیده است .


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر